Vertrouwen in de flow

Mijn favoriete plekje in de sauna is het zoutbad, niet omdat ik zo dol ben op zout, maar omdat zout water een speciale kwaliteit heeft, het heeft een hogere dichtheid en dus blijf je in zoutwater beter drijven. Zo heerlijk drijven in het water…niet na te hoeven denken, het gevoel te zweven, gedragen te worden, niets te hoeven doen…dat is heerlijk! dat is genieten…dat is vertrouwen..

Go with the flow

Symbolisch vind ik water een mooie om mee te werken, water is zo veelzijdig, het is warm of koud, het soms vloeibaar maar soms ook vast. Je kunt er in onder gaan maar je kunt er ook op drijven. Het leven zien als een stromende rivier is een van mijn favoriete beeld voorstellingen. Je moet mee stromen op de rivier van het leven, je laten brengen waar de rivier je brengt, soms op mooie plekken, soms op plekken waar je eigenlijk niet wil zijn. De rivier heeft ook aftakkingen en daarbij heb je een keuze, ga je langs de kant die makkelijke kabbelend je verder brengt of duik je in de stroomversnelling, het woeste kolkende water. 
Stop thinking, just let things happen

De keuze..

Kiezen moet je want tegen de stroom in zwemmen kost teveel energie en elke keer dat je tegen spartelt krijg je het moeilijker dan bedoeld. Maar we krijgen ook te maken met splitsingen, waarbij de keuze 2 keer de optie wildwater kant heeft, welke kant je ook kiest je komt in roeriger water terecht…en als je dan altijd voor de veilige kant van het leven hebt gekozen, moeilijke keuzes ontlopen hebt..krijg je het moeilijk. Als je al eens eerder die kant langs gegaan bent, neem je je ervaringen van die keer natuurlijk mee, maar er is helaas geen enkele stroomversnelling hetzelfde…

De rivier van het leven

De rivier draagt je, de rivier brengt je waar je moet zijn, de rivier geeft je wat je nodig hebt op het juiste moment in je leven…
De rivier is het leven: 
Het leven draagt je, het leven brengt je waar je moet zijn, het leven geeft je wat je nodig hebt op het juiste moment in je leven…als je nu denkt, ja ja…dan mis je iets…dan mis je vertrouwen. Het vertrouwen in al deze dingen. 

Waarom missen we dat vertrouwen..

Het is ons afgeleerd, als kind zijnde heb je nog dat onvoorwaardelijke vertrouwen…het vertrouwen dat alles goed komt..dat iemand ervoor zorgt dat alles goed komt…
Systematisch is er door onze ouders/school/volwassenen gewezen op de gevaren in plaats van het mooie van het leven, de onmogelijkheden in plaats van de mogelijkheden, op de ratio in plaats van intuïtie, op het bekende in plaats van het onbekende, kiezen voor het veiligheid, kiezen voor zekerheid in plaats van het avontuur..
Maar als je kijkt naar je leven..is het toch niet zo dat uiteindelijke alles goed komt? ook na de moeilijke delen? Eind goed al goed 😀 

Alice in wonderland…

Dol ben ik op disney tekenfilms en hun diepe moraal: het zijn mijn mythen in een modern jasje. Heb er al verschillende inzichten uit verworven en quote ze ook regelmatig 😊 “let it go!” “I'm all of those things”, “We’re all mad here”  Mijn favoriete scene uit Alice in wonderland is haar ontmoeting met the Cheshire Cat die heerlijke wonderlijke antwoorden geeft. Alice vraagt aan hem welke weg ze moet nemen maar hij antwoord dat het niet uitmaakt welke weg ze neemt omdat ze toch uiteindelijk bij de plek komt waar ze zal moeten zijn..

‘If you don’t know where you are going, any road will get you there’
 -Alice in Wonderland, Cheshire Cat-

Spartelen tegen de stoom

Voor mijn gevoel ben ik al heel mijn leven…aan het vechten tegen de chaos theorie: Het universum streeft met een minimum aan energie naar een maximum aan chaos. En dat gevecht speelt zich met name af in mijn huis. Ik ben altijd  jaloers op de mensen met zo’n showroom huis…wat ik ook doe… het lukt me niet, wel voor even, een halve dag… max….nooit voor lang het duurt zolang totdat mijn chaoten weer thuiskomen en er dan steeds weer dingen mysterieus van plaats veranderen.

Oneerlijke strijd

Dus ruim je op maak je lijstjes, plan je hoe je iets wilt doen om te komen waar je wilt komen, maar dat is een oneindige, zich steeds weer herhalende en vermoeiende taak. Mijn ideale huis is een huis waar zo weinig mogelijk spullen in staan waar dus zo weinig mogelijk  spullen van hun plek kunnen gaan of een huis waar alle een vaste plek heeft en als je iets van zijn plaats haalt en dit niet binnen een bepaalde tijd terug gezet de plek gaat piepen…net als dat je de koelkast te lang open laat staan..
Maar helaas het is een straf van deze materialistische wereld en daarom  zal het fijn zijn daar ooit van verlost te zijn 😉 

De lessen van het mandala tekenen

Van het mandala tekenen leerde ik dat je niet moet spartelen tegen de stroom, niet iets op papier willen krijgen dat niet met je resoneert, je moet meegaan met de stroom, meegaan met je potlood. Niet teveel over nadenken, niet te veel twijfelen, niet willen controleren of beheersen, dat lukt je niet en maakt je uiteindelijk niet gelukkig. Ook al voelt het tijdens het proces niet goed, vind je het niet mooi, gaat er iets scheef of verkeerd, gewoon doorgaan en dan uiteindelijk komt het allemaal goed…het universum zorgt daarvoor 😀

Introvert of extravert

Dit zijn 2 van de persoonlijkheid kenmerken die Carl Jung uit gepuzzeld heeft. Ik val in de eerste categorie al hoewel ik bepaalde situaties ook extravert kan zijn. Lees hier meer over enkele kenmerken van deze persoonlijkheidstypen. 
Laatst viel het kwartje…toen ik een stukje las over introverte en extroverte persoonlijkheden. Het blijkt dat Extraverte persoonlijkheden zich buiten opladen, graag naar buiten treden en in grote groepen mensen vertoeven, maar dan juist in de thuisomgeving rust om zich heen nodig hebben en dus zo’n prachtige showroom interieur om zich heen creëren. 
De introvert heeft het tegengestelde..die verkeert niet graag in grote groepen, heeft veel ‘alleen-tijd’ nodig maar heeft dan thuis wel een heel inspirerende omgeving om zich heen nodig en  omringt zich met emotioneel geladen items, foto’s, frutsels,  tekenspullen 😉  en heeft overal “inspiratie” om zich heen liggen..

Go with the flow

Dus sindsdien spartel ik niet meer tegen de stroom, tegen de chaos…maar heb ik gewoon een introvert interieur 😆 en ben ik ook in het dagelijkse leven opgehouden met spartelen tegen de stroom, ben ik gestopt met lijstjes maken, ben ik gestopt met dingen doen volgens een routine en ga ik nu mee met de flow en pak ik aan wat er op dat moment voor mijn voeten komt en soms is het allemaal niet zo schoon of niet zo netjes, soms maakt dat weer niet uit en soms voelt dat niet goed....maar ik ga gewoon door en uiteindelijk komt dat ergens allemaal wel weer op zijn pootjes terecht ….
😊 So go with the flow...



Vind je wat ik schrijf herkenbaar/leerzaam/leuk of gezellig en wil je geen blog meer missen? 
Bij de knop "Abonneren" kun je je e-mail adres achterlaten en krijg je automatisch een mail als ik weer een blog publiceer.




Oohhh en ik vind het onwijs leuk als je een berichtje achterlaat 😍

Reacties

Populaire posts van deze blog

De 4 stadia van het leven

Alles is Energie

Chakramandala en mijn slang..