Van tegenslag naar heldenreis

Als je mijn Mandalareis verhaal gelezen hebt weet je dat mijn “tegenslagen” begonnen bij de verhuizing maar als ik erop terug kijk... eigenlijk was het al een jaar daarvoor begonnen. Maar voor ik hier verder op in ga wil ik eerst het verhaal van Rabbi Twerski met je delen over de groei van een kreeft. Je hoort me steeds roepen “buiten je comfortzone zit je groei! daar trof ik een mooi verhaal over!

Hoe kreeften groeien..

Rabbi Twerski las een artikel bij de tandarts over “hoe kreeften groeien” daar was hij niet specifiek in geïnteresseerd maar begon toch te lezen. Het blijkt dat kreeften hele zachte beestjes zijn, zachte beestjes in een harde schil maar een harde schil die niet kan uitzetten. Dus hoe kan een kreeft dan groeien? Nou als de kreeft gaat groeien dan word zijn schil te krap, de kreeft komt onder druk (stress en tegenslag) te staan en voelt zich niet meer comfortabel. De kreeft schuilt vervolgens onder de rotsen zodat hij niet word aangevallen door rovers, werpt zijn schil af en produceert een nieuwe..
De groei van de lotus..

Na een tijdje 

word ook deze nieuwe schil te klein en past niet meer voor de situatie, wordt oncomfortabel, dus gaat de kreeft terug onder de rots en in zijn leven herhaalt zich dit keer op keer. De stimulans voor de kreeft om te groeien is dat hij zich oncomfortabel voelt. 
Maar als kreeften artsen hadden, zouden ze nooit groeien want elke keer als de kreeft zich oncomfortabel voelt geeft de dokter hem een pijnstiller of antidepressiva en daarna voelt de kreeft zich dan weer prima en gooit nooit zijn oude schil af. Dus wat we ons moeten realiseren dat tijden van tegenslag ook tijden van groei zijn en als we goed met die tegenslag om kunnen gaan kunnen we ervan groeien..
Zie hier zijn Youtube filmpje

Even wat nadere uitleg

In dit verhaal moet je “oncomfortabel” niet lezen als 'buiten je comfort-zone'. Want hier word de druk die de kreeft voelt en die stress en tegenslag veroorzaakt omschreven als oncomfortabel. En in dit verhaal is de eigenlijk "de oude schil" je comfortzone en de nieuwe schil “buiten je comfortzone” vergelijk het maar  met je oude schoenen die lekker zitten en die vervolgens inwisselen voor een nieuwe paar… 😉 
Je moet dus buiten je comfortzone gaan, om weer verder te kunnen groeien en stress en tegenslag zijn daarin je prikkels of stimulans.. maar als je dit gaat onderdrukken of uit de weg gaat dan blijf je in je comfortzone en wordt eigenlijk je stress en tegenslag nog groter.. 

Mijn periode van stress en tegenslag

Zoals ik al zei.. een jaar voor de verhuizing waren deze tegenslagen eigenlijk al begonnen, het ‘verhuizen-naar-Parijs’ verhaal speelde toen al maar was nog een poel van onzekerheid.
Er speelden ook nog een overlijden in mijn directe familiekring, relatietrubbels, een groeibelemmering in mijn werkomgeving, daarbij een aankomende fusie en wat natuurlijk al veel langer speelde....ik zocht iets, iets anders maar wist niet goed wat...
Kortom een periode die heel wat met me deed, me veel lessen en inzichten bracht en uiteindelijk al bij al ruim twee jaar in beslag nam.. 
Met als slagroom op de top: de fase van het verhuizen en het daarna emotioneel opvangen van de kinderen…een rollercoaster van emoties..

Emoties vertellen je iets…
ons onderbewustzijn geeft ons via de buitenwereld boodschappen
 en je emotionele reactie daarop geeft je meer helderheid over wat er onbewust speelde.. 
—Vera Hellemans—

Inzicht krijgen en niet oordelen

Als je kunt terugkijken op een situatie is dat altijd makkelijker om inzicht te krijgen dan als je er middenin zit. Een helikopterview op een situatie geeft je de kans om het van alle kanten te bekijken..maar dit lukt vaak alleen in je eigen situatie...nooit bij die van een ander...daar moet je bij beseffen dat je altijd maar een deel ziet van wat er allemaal speelt..
Datzelfde geld voor je mandala...jij alleen hebt hierover de helikopterview een ander ziet maar een deel..en dan ook nog door een gekleurde bril van zijn eigen referentiekaders, men noemt dit projectie.
Dat betekent dat als je iets vind van een mandala van een ander... over het leven/een situatie van een ander....je niet mag oordelen...je niet kunt oordelen....als weet en je beseft dat je maar een deel ziet en niet het geheel..
Hetzelfde geldt dus andersom: als iemand iets vindt van jouw mandala, je dus moet beseffen dat deze bevinding gezien is vanuit een deel en niet het geheel..
Lees ook maar eens de parabel van de man, zoon en ezel

Zonder modder zal de lotusbloem nooit tot bloei komen                                           -Thich Nhat Hahn-

In mijn mandala's verwerk ik graag de lotusbloem, enerzijds om haar prachtige schoonheid maar ook de symboliek die erachter schuil gaat. De Roze lotusbloem staat voor de innerlijke groei en contact met de ziel. 
De lotus groeit vanuit de moerasachtige en modderige bodem, zijnde het onbewuste leven, door het water met een lange stengel, als zijnde het levenspad, naar boven naar de zon. Daar komt ze tot bloei, wat weer bewustzijn, inzicht en uiteindelijk de verlichting symboliseert.
Door haar lange bloeitijd, ze bloeit wel een jaar lang, staat ze ook symbool voor het leven. Overdag zijn haar bladeren open, 's avonds sluit ze die weer. Hierbij volgt ze net als de mens de dag-, nachtcyclus. Ondanks dat ze uit de modder tevoorschijn is gekomen is dat niet te zien als ze aan de oppervlakte komt vanwege haar waterafstotende laag, die men het 'lotus-effect" noemt.  Die eigenschap bezorgt haar de connectie met de kwaliteiten: zuiverheid, puurheid en natuurlijk schoonheid.
Ook de 7 chakra's worden vereenzelvigd met de lotusbloem, weergeven in diverse symbolen met verschillend aantal bloembladen, het openen van de chakra's kun je dan vergelijken met het openen van de lotusbloem. De lotusbloem bestaat er in allerlei kleuren, waarbij elke kleur zijn eigen mooie symboliek heeft. Al wat ik hier schrijf wist ik nog niet toen ik deze mandala tekende maar verklaart hem wel en maakt hem daardoor weer een stukje dierbaarder.

De reis van de held

of een spiraal...
We stappen van deze prachtige lotus symboliek naar het groeien van mijn inzicht. Ik kreeg namelijk een prachtige kans op een helikopterview van mijn periode van stress en tegenslag door het boek van Joseph Campbell 'the hero's journey'  Dankzij dit boek en wat ik erover tegenkwam op het internet schoven alle stukjes van mijn puzzel, die wel al bijna op de juiste plek lagen, tot ze ineens ineen klikten...

Van 'de oproep' tot en met 'mijn elixer' of wel 'mijn schat' de mandala! 

In de heldenreis herkende ik heel veel van mijn eigen "reis vol levenstrubbels" 
Die reis bracht me ver buiten mijn comfort-zone, mijn schil was te klein geworden en ik moest kunnen groeien...
Het verklaarde veel, maar leidde me ook weer terug naar de mandala..want de reis, je pad, je zoektocht volgt geen rechte lijn maar hij buigt af en je komt uiteindelijk weer terug bij het begin, je reis vormt een cirkel. Als je dan weer terug bent bij de start dan heb je nieuwe ervaringen, nieuwe inzichten en kijk je met een nieuwe blik op je oude wereld..


Vind je wat ik schrijf herkenbaar/leerzaam/leuk of gezellig en wil je geen blog meer missen? 
Bij de knop "Abonneren" kun je je e-mail adres achterlaten en krijg je automatisch een mail als ik weer een blog publiceer.




Oohhh en ik vind het onwijs leuk als je een berichtje achterlaat 😍
BewarenBewaren

Reacties

  1. Met tranen in de ogen je blog gelezen, zo vol herkenning, verheug me Stiekem elke keer weer op je blog xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ohhh dat doet me zoveel! Ik schrijf puur vanuit mijn gevoel...wat er maar op komt borrelen maar als dat iemand raakt dan vind ik dat geweldig! en tegelijk heerlijk verwonderlijk! 😊
    Ik heb nog veel meer blogjes in de pen...en moet me echt beheersen er niet 2 per week te gaan plaatsten 😉...maar alle tekenen zeggen me het rustig aan te doen, niet te snel te willen..want er gebeurt ook heel veel rondom...
    Maar het is een fijn gevoel dat er tenminste 1 iemand er naar uitkijkt! 😆Liefs Sonja

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter

Populaire posts van deze blog

De 4 stadia van het leven

Alles is Energie

Chakramandala en mijn slang..